Niet zomaar een CU-stemmer: Klaas de Jager

JagerKlaasde2 (1).jpg
Door Webredactie Noardeast-Fryslân op 7 maart 2022 om 18:36

Niet zomaar een CU-stemmer: Klaas de Jager

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 brengen wij wekelijks een ChristenUnie-stemmer uit onze gemeente in beeld. Deze week is dat raadslid en lijstaanvoerder Klaas de Jager.

Klaas de Jager is een man van actie. ’s Morgens staat hij voor dag en dauw op in Kollum om tussen 6.15 en 6.30 uur te beginnen bij de Van der Heide Groep in Drachten, oorspronkelijk het uit Kollum afkomstige bliksembeveiligingsbedrijf. Klaas is officieel hoofd inkoop, maar bemoeit zich ook met mobiliteit en facilitaire zaken.

Door vroeg op te staan kan hij ook weer op tijd thuis zijn om bijvoorbeeld stukken voor de gemeenteraad te lezen. En ’s avonds na vergaderingen blijft hij niet hangen, maar gaat op tijd naar bed om ’s morgen weer vroeg op te staan.

Klaas moet wel wat uitdaging hebben. Na de middelbare landbouwschool werkte hij een klein jaar bij de NAK, de landelijke keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed. Zijn werkplek was onder andere de Biesbosch waar veel graszaad werd geteeld. De cultuur was daar om eerst uitgebreid te koffiedrinken en dan pas aan het werk te gaan. ’s Morgens werd één boer bezocht, en ’s middags de tweede en laatste boer van die dag. ,,Ik ferfeelde my.” Dus zocht hij na een klein jaar ander werk en kwam bij Van der Heide terecht. Hij is er nu ruim 40 jaar in dienst.

Als raadslid geniet De Jager juist niet het meest van vergaderen, debatteren of zich verdiepen in de gemeentelijke onderwerpen. ,,Ik gean it leafst de gemeente yn, sa as wy mei de ferkiezingskampanje mei de CU-karavan dogge. Dan sjochst de problemen mei de âlde diken en dan trefst de minsken. Dêr giet it om. It soe goed wêze as de nije gemeenteriedsleden straks minder fergaderje en mear de gemeente yn geane.”

De nieuwe gemeenteraad krijgt na de verkiezingen van 14, 15 en 16 maart vooral het wonen, de onderwijscampus in Dokkum en de plannen van Holwerd aan Zee en over het Harddraverspark in de Bonifatiusstad op het bordje. Maar ook de budgettering van de gemeentelijke financiën zal een belangrijk onderwerp zijn.

Wat het wonen betreft, is Klaas blij met de plannen voor flats op het terrein van de vroegere Prins-fabriek in Dokkum. ,,Dat moatte se sa gau mooglik út de grûn stampe, want dan krigest trochstreaming. De âlderen wolle dochs graach nei de stêd ta en de jeugd wol bêst yn de doarpen bliuwe. Dat is krekt ek de bedoeling.”

En waarom zou de kiezer in Noardeast-Fryslân op de ChristenUnie moeten moeten stemmen? ,,Wy ha de lêste fjouwer jier bewiisd in stabile partij te wêzen. As je ‘ja’ sizze, moat dat ek ‘ja’ wêze en as je ‘nee’ sizze, moat dat ‘nee’ bliuwe. Ús spesjale punt is it Sosjaal Domein. Ús befolking  komt wol wat op leeftyd, dus it ferlet fan soarch sil allinne mar tanimme.”

Ga in elk geval een stem uitbrengen, adviseert hij de burgers van Noardeast-Fryslân: ,,Wy libje hjir yn frijheid, je kinne stimme, mar 45 % stiet oan de kant, dy stimd net. Dan sizze se: ‘Se lústerje net’ en ‘Ik ha neat te sizzen’. Mar as je je jilde litte wolle, moatte je stimme; mei syn allen ha je in protte ynfloed. Yn Ruslân wurde se mûledea makke, en dan soene wy net stimme?”

Op de foto Klaas de Jager op natuurijs. Schaatsen is een geliefd tijdverdrijf voor hem. ,,Op redens de wrâld yn.”