Zomaar een CU-stemmer #8: Thérèse Faber-van der Kooi

Therese Faber
Door Webredactie Noardeast-Fryslân op 23 februari 2022 om 18:50

Zomaar een CU-stemmer #8: Thérèse Faber-van der Kooi

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 brengen wij wekelijks een ChristenUnie-stemmer uit onze gemeente in beeld. Deze week is dat Thérèse Faber-van der Kooi uit Kollum.

De straatnaam Ticeline in Kollum komt nergens anders voor in Nederland. Bewoonster Thérèse Faber (1968) van deze straat vertelt dat de straatnamen in deze wijk genoemd zijn naar figuren uit het middeleeuwse heldenepos Van den Vos Reijnaerde. Ticeline of Tiecelijn is de raaf in het middeleeuwse verhaal.

In de woonkamer van het echtpaar Faber bedelt de kat om een aai over de bol bij de bezoeker. Het is een logeerkat, de eigen katten  bivakkeerden het weekend in de garage. Tegen een van de muren staat een box met speelgoed: de Kollumers hebben drie kinderen en drie kleinkinderen. Maar het speelgoed had er tot voor kort ook voor andere kinderen gestaan kunnen hebben: Thérèse was gastouder.

,,Op een gegeven moment heb je een leeftijd, waarop je denkt: wat wil ik nog? Het gastouderschap gaf niet meer genoeg voldoening. Ik ben HBO-theologie gaan studeren aan Windesheim in Zwolle. Ik was actief in mijn kerkelijke gemeente en ik vind mensen heel interessant”, geeft Thérèse als motivatie.  In haar eigen PKN-gemeente is ze lid van de Taakgroep Eredienst en Messy Church, ofwel Kliederkerk. Het is een laagdrempelige manier van kerk zijn, waarbij creativiteit met Bijbelse thema’s of verhalen hoog in het vaandel staat. Na afloop is er een gezamenlijke maaltijd.

Een bijeenkomst tijdens haar studie werd vorig jaar de aanleiding om lid te worden van de ChristenUnie. ,,We hadden een dialoog: moet je als christen een christelijke partij steunen of niet? Als een partij wil bestaan, heb je ook leden nodig. Een partij moet gedragen worden door leden en als je die partij al inkleurt in het stemhokje, waarom dan geen lid worden?”

Thérèse zou ook een andere christelijke partij kunnen stemmen. ,,In het begin heb ik wel CDA gestemd, maar ik vind dat het CDA teveel naar rechts is opgeschoven; ik mis de barmhartigheid, het omzien naar mensen.”

Thérèse’s belangstelling voor mensen past mooi bij haar stage. Voor Solidair Friesland zet zij een project op van een zogenaamde ‘Woonkamer’ in Kollum. Het gaat om een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten zonder enige voorwaarden. Zo’n Woonkamer is er al in Leeuwarden. Thérèse: ,,Je wilt er voor de mensen zijn, ongeacht wat of wie ze zijn. Die Woonkamer is voor iedereen, niet alleen voor leden van de kerkelijke gemeente. Het gaat om ontmoeting, spelletjes, en de vorige keer zijn we aan het breien geweest.”

Sinds 24 jaar woont Thérèse in Kollum. Zij heeft ‘overal en nergens’ gewoond. Ze is geboren in Heeg en woonde eerder onder andere in Bathmen bij Deventer en in Alphen aan de Rijn. Van moeders zijde komt haar familie uit de buurt, namelijk uit Zandbulten, nu onderdeel van Kollumerzwaag. ,,Deze omgeving voelt voor mij erg thuis.”

Ze vindt het jammer dat haar dorp niet meer zo’n centrumstatus heeft als het eerder had. De naam Kollumer Courant van het regionaal nieuwsblad mist ze en de gemeentelijke diensten, die nu in Dokkum zijn geconcentreerd. ,,De lijnen zijn veel langer geworden.” Dat is wel iets waarvoor ze aandacht vraagt bij de ChristenUnie.

Thérèse houdt van creatief bezig zijn; daarom houdt ze voor de foto één van haar droogbloemstukken in haar handen.