Oproep tot medemenselijkheid

CUvluchtelingen.jpg
Door Webredactie Noardeast-Fryslân op 30 augustus 2022 om 21:00

Oproep tot medemenselijkheid

De afgelopen weken zijn we erg geschrokken van de verschrikkelijke en inhumane situatie die in Ter Apel is ontstaan. Deze situatie is de afgelopen dagen alleen maar verder verslechterd. Zelfs zwangere vrouwen, kinderen en chronisch zieke mensen slapen buiten, en krijgen geen basale en noodzakelijke medische hulp. De situatie is zo ernstig dat zelfs Artsen zonder Grenzen ingezet wordt en er een vergelijking wordt gemaakt met kamp Moria.

Wij willen deze vluchtelingen niet in de steek laten en om humanitaire redenen meewerken aan een oplossing. Wat ons betreft gaat het hier niet om een discussie over het asielbeleid, waarover je van mening kunt verschillen. Maar het gaat hier om acute medemenselijkheid.

Gezien de mensonterende en urgente situatie in Ter Apel heeft de ChristenUnie het college de volgende vragen gesteld:

◦ Wat is de huidige stand van zaken binnen onze gemeente voor wat betreft de opvang van vluchtelingen?

◦ Is het college bereid om zich opnieuw in te spannen om op korte termijn (tijdelijke) extra opvangplekken te realiseren?

◦ Mocht dit mogelijk zijn, hoe gaat het college inzetten op goede communicatie met de raad maar ook met onze inwoners?

◦ Kan het college zich laten horen richting het Rijk (De VNG en de Veiligheidsregio) over hun zorgen over al die mensen die in ons land zo aan hun lot worden overgelaten. En om afspraken te maken over de kosten die gemeenten moeten maken bij het creëren van extra opvangplekken?