Zomaar een CU-stemmer #4: Jack Kazimier

FacebookinterviewJackKazimier3b.jpg
Door Webredactie Noardeast-Fryslân op 27 januari 2022 om 19:07

Zomaar een CU-stemmer #4: Jack Kazimier

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 brengen wij wekelijks een ChristenUnie-stemmer uit onze gemeente in beeld. Deze week is dat Jack Kazimier.

Jack Kazimier heeft niet voor niets een Engelstalige voornaam: hij werd geboren in Canada. Zijn ouders emigreerden vanuit noordoost Fryslân naar de overkant van de oceaan en zijn vader werd daar timmerman. Toen Jack zeven jaar was, overleed zijn vader en keerde mem Kazimier met haar kinderen terug naar Fryslân. Sinds zijn huwelijk woont Jack – het gezin heeft drie dochters - in het hart van brinkdorp Veenklooster.

Op het erf staan twee ontwerpen van Jack: een origineel fietsenrek en een brievenbus (zie foto). Het is Jack’s hobby om straatmeubilair en voorwerpen voor in en rond het huis te maken. Het gesprek vindt plaats in de voormalige jongveestal, nu woonkeuken en kamer. In een hoek boven in de muur zit een grote opening, van waaruit het hooi voor de koeien werd gegooid.

In zijn dagelijks leven werkt Jack bij de Antea Group in Heerenveen, een ingenieursbureau. Beweegbare bruggen is zijn specialiteit. ,,Ik sit foaral yn de tarieding en wurkje thús. Mar ik doch ek útfoering en neisoarch.” Hij voerde toezicht uit op de nog steeds lopende renovatie van de spuisluizen van Lauwersoog en was betrokken bij de vernieuwing van de bruggen van onder andere Dokkumer Nieuwe Zijlen en Kollumer Oudzijl.

Als werktuigbouwkundige heeft hij een eigen visie op duurzame energie: ,,Ik soe leaver in wynmûne ha as in sinnepaniel. Wynmûnen binne hiel efficient, se binne sirkulêr en in lytse mûne hat in oar ek gjin lêst fan.”

Voor de ChristenUnie heeft Jack een mooi motto: ‘Voor de samenleving en de schepping’.

,,It is wol in kristlik haadpunt, dat je soarch drage moatte foar de skepping. Dan past de ChristenUnie wol it bêste by my. De ChristenUnie stiet ek foar de C yn de namme.”

En wat het onderdeel samenleving betreft: ,,Wat soene je foar de neisten dwaan kinne? Foar iensumen, mar ek foar de jeugd dy’t no gjin kant út kin?“,,Je kinne wol in stim jaan op basis fan de aktuele stânpunten fan in partij, mar ik fyn it folle belangriker om in stim te jaan op basis fan in fisy. Ik fyn dat de partij dêr oan fêst hâlde moat, datst dyn stânpunten ferantwurdzje kinst oan de hân fan dy fisy. En dat hearst wolris wat te min, fyn ik sels.”

Op zichzelf heeft Jack zich niet zo verdiept in de gemeentelijke politiek, maar hij is momenteel wel bezig op gemeentelijke terrein: om de invloed van de middeleeuwse monniken in met name Noordoost Fryslân in kaart te brengen. Hij komt tot nu toe tot een route van 120 kilometer. Alleen al in het oosten van het voormalige Kollumerland komt hij van alles tegen dat er dankzij de kloosterlingen gekomen is: de dijk waarover later de Rijksstraatweg tussen Buitenpost en Groningen aangelegd is, de eerste sluis van Munnekezijl en de inpoldering van het Nieuw Kruisland, oorspronkelijk de polder van het Heilige Kruis.  ,,Dan kinst sjen hoefolle ympakt se hân ha. It is moai foar de gemeente om dêr in toeristysk item fan te meitsjen. Dat komt moai út: der binne in protte minsken dy’t hjir graach komme te fytsen.”

Jack Kazimier is vrijwilliger bij het Pinksterfeest Veenklooster en doet mee aan het christelijke verzoekplatenprogramma Harteklanken bij de lokale omroep RTV NOF. ,,Ik fyn it moai om sa foar God dwaande te wêzen.”