ChristenUnie bezoekt Wierum

Wierum7.jpg
Door Webredactie Noardeast-Fryslân op 29 maart 2019 om 20:26

ChristenUnie bezoekt Wierum

Wierum. Licht bewolkt, zonnetje wil doorbreken. Rust en stilte… Afspraak bij familie Prins. Beleefcentrum in de Waddenzee, verbinden op- en trekvaarten Noardeast-Fryslân en handhaving staan op het programma.

Wachtend op een aantal fractieleden, ben ik alvast in gesprek gegaan met Jan en Doetie Prins. Onlangs heeft Jan een presentatie gegeven aan raadsleden over hun idee om in de Waddenzee een “Beleefcentrum” te situeren.

Eerst een rondje Wierum en al lopend naar de zeedijk vertellen Jan en Doetie over de historie van Wierum. Wat opvalt, is dat kerken in het centrum van een dorp staan. In Wierum is dit anders. Deze kerk staat aan de doorgaande weg… Hoe dat komt? Rond 1374-1376 is het Noordwestelijk deel van Wierum (ongeveer de helft van het dorp) door een stormvloed verdronken. De afgelopen jaren zijn steeds meer restanten gevonden uit die tijd. Er werd vanmiddag door iemand van de aanwezigen al gesproken over  “Het Pompeï van Wierum” en “Het Verdronken Land van Wierum”. Je komt de foto van Wierum met de kerk en toren wereldwijd tegen.

Al wandelend gaan wij de dijk op en kijken uit over een bijzonder plek en werelderfgoed De Wadden. De rust, de stilte… Bijzonder mooi. Jan geeft aan waar zoal het Wadden Beleefcentrum (zie foto’s) zal moeten verrijzen. De oude palen dam (zie foto’s) is ongeveer de locatie waar het pad zal komen. Vergunning technisch de meest goede plek. Echter, vanuit het dorp is de opmerking gekomen om deze oude dam in ere te houden. Wanneer er een nieuwe, waterdoorlatende dam komt zal deze zo worden gebouwd dat de nu afkalvende kwelder in alle glorie zichzelf kan herstellen (zie foto’s). De organisatie wil meerdere vliegen in één klap slaan. Via Sence of Place worden vergunningen en financiële middelen georganiseerd. De geschatte kosten bedragen € 1.3 miljoen.

Teruggekeerd bij de woning van familie Prins, heeft Jan nog een project welke meer dan aandacht verdient: “Feart & Fierte” of wel het verbinden van een stelsel van op- en trekvaarten in Noordoost-Friesland.  Ferwert, Butenfjild, Kollum, Wierum, Easonstad en nog veel meer. Een ”machtich moai runtsje”. Dit gaat over inpassing van onze regio in de Waterrecreatie visie. Wij leven in een uniek en bijzonder gebied met zeer uitgebreide variatie. Laten wij hier goed op passen maar bovenal ook trots op zijn !!!

Tot slot komt ook in Wierum de vraag wat de gemeenteraad voor Wierum kan betekenen. Doetie doet het woord: vertrouwen in de overheid landelijk maar ook regionaal. Komt de overheid, denk nu aan de lokale overheid, haar woord na? Een voorbeeld: in de herfstperiode (binnenhalen oogst) heb je hier erg veel klei op de weg. Na een beetje regen worden wegen spekglad. Hierover is meerdere malen contact met de gemeente geweest. Helaas, zonder resultaat en met een antwoord dat de gemeente niet weet/kan achterhalen wie de veroorzaker is geweest en dus niet kan handhaven… Als wegbeheerder is de gemeente toch verantwoordelijk hiervoor? Hoe zit het verzekeringstechnisch na een verkeersongeval? Hondenpoep is hier ook zo’n onderwerp.  Wij leven in “het hoge Noorden”, althans zo wordt er in Den Haag maar ook in Dokkum over ons gedacht. “Het voeteneind”. Nu, Nederland begint bij de Wadden en niet in Zuid-Limburg, toch? Vertrouwen, daar draait het om. FvD heeft hier veel stemmen gekregen, wij denken dat een groot gebrek aan vertrouwen een belangrijke drijfveer is geweest. Probeer open, eerlijk en transparant te zijn. Ook als raad en wensen jullie alle succes! Oan’t sjen…

Labels: ,