Werkbezoek aan autobedrijf Wiger Hellema

IMG_7627.JPG
Door Webredactie Noardeast-Fryslân op 7 maart 2019 om 11:21

Werkbezoek aan autobedrijf Wiger Hellema

Hallum. Werkbezoek leden fractie ChristenUnie Noardeast-Fryslan bij autobedrijf Wiger Hellema. Even voor 14.00 uur, met een stralend zonnetje, gaan wij in gesprek met de eigenaar. “Wacht maar een kwartiertje, dan zie je meteen het probleem van Hallum…”.

Autobedrijf Wiger Hellema, broer van…, is sinds een jaar of elf gevestigd aan de Doniaweg 15 te Hallum. In het voormalig NS gebouw van de wel bekende spoorlijn It Dockumer Lokaeltsje is het bedrijf gevestigd. In de showroom staat een maquette. Van bovenaf gezien heeft het bedrijf het model van een locomotief met een aantal goederenwagons (zie foto’s). Knap stukje werk van een architect!. In het verleden reed de trein 1.1/2 meter uit de westgevel. Oude foto’s geven een mooi beeld van de, helaas, verdwenen spoorlijn. Deze lijn zou nu een mooie toeristische route kunnen zijn tussen Leeuwarden en Oostmahorn/Lauwersoog. Wie weet…

Even na 14.00 uur: medewerkers van diverse bedrijven proberen de provinciale weg Leeuwarden-Holwert over te steken. Soms direct over de T-splitsing, soms via de aangelegde oversteekplaats. Het is een komen en gaan van personenauto’s maar ook veel vrachtverkeer. ”Dagelijks passeren hier zo’n 10.000 voertuigen…” aldus Wiger Hellema. Een paar keer manoeuvreert er een zgn. LZV vrachtauto (Langere en Zwaarder Voertuig) handig het industrieterrein Doniaweg op. Hier komt bij dat, wanneer de boot van Ameland is aangemeerd bij de pier van Holwerd, je dat vrij snel in het aantal verkeersbewegingen kunt merken. Een ander aspect is dat, door het afsluiten c.q. verkeersluw maken van “sluiproutes” vanuit Dokkum, de verkeersintensiteit ook behoorlijk is toegenomen.

Vanuit het dorp is een werkgroep opgericht welke zich met de problematieken bezig houdt. Inmiddels zijn er een aantal ontwerpen gemaakt om de vrij gevaarlijke verkeerssituatie op te lossen en is er een intensieve samenwerking tussen de werkgroep en Provincie Friesland.

Tijdens de rondleiding valt ons oog op een tweetal jonge mensen. Zij zitten in een traject van werken/leren. Tot slot een mooi bedrijf op een prachtige locatie.

Wat de raad NeF voor W. Hellema kan betekenen?

• Houdt contact met ondernemers;
  • neem hun wensen serieus;
  • draag zorg voor een benaderbare en betrouwbare overheid welke woord houdt.

Labels: ,